Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Vaktposten 7 är en mysig och levande förening med många eldsjälar.

Byggnad

Byggnadstyp Sekelskiftesfastighet
Byggår 1903
Fönster 2-glas
Uppvärmning Fjärrvärme
Energiprestanda 129 kWh/m2, enligt energideklaration utförd den 16 juni 2009

Allmänt

Bostadsrättsföreningen Vaktposten 7 förvärvade den numera totalrenoverade fastigheten Kommendantsängen 3:7 med adress Majorsgatan 3, år 2006. Byggnaden som uppfördes 1903 i jugendstil, består av ett flerbostadshus i fem våningar med vind.
Runt sekelskiftet och i och med jugendstilens intåg i Sverige blev byggstilen mjukare och luftigare än tidigare. De numera släta putsfasaderna målades i ljusa och klara färger så som gulrosa, gulvitt, ljusrosa, gulrött och gult och dekorerades med ornament med växtmotiv.

Föreningen är en liten och trivsam förening med 16 bostadsrätter samt en hyresrätt. Den totala arean uppgår till 1471 kvm varav bostadsrättsytan utgör 924 kvm, hyresrätten 92 kvm.

Under 2012 har vinden samt en lokal (tidigare frisörsalong) byggts om till tre lägenheter. Dessa är nu avyttrade och intäkterna har använts till att amortera på föreningens lån.

Ekonomi

Föreningen har en god ekonomi och försäljningen av vindslägenheterna samt lokalen innebar att man kunde amortera av sitt renoveringslån på 1,8 msek samt sänka avgifterna med hela 12 % vid årsskiftet 10/11.

Föreningen har idag fyra lån med bra räntevillkor om totalt ca 9 msek. Genomsnittlig årsavgift är nu ca 590 kr/kvm och lån per kvm boyta uppgår till 5 935 kr. Fastighetens totala taxeringsvärde uppgick vid årsskiftet 12/13 till ca 20,4 msek kronor, varav markvärde motsvarar ca 8,7 msek och byggnadsvärde 11,7 msek.

Föreningen har en hyresrätt med en lägenhetsyta om 92 kvm. Detta står idag för de löpande intäkterna men utgör en latent tillgång och kommer inbringa kapital till föreningen vid framtida försäljning.

Underhåll

Styrelsen är angelägen om att vårda och bevara huset. Detta syns i alla renoveringar som föreningen gjort sedan fastigheten förvärvades 2006 (för utförlig information om senaste renoveringar, se årsredovisning).

1982

• ROT-renovering gjordes 1982. Då byttes bland annat stammarna. Dessa har setts över och ska inte behöva bytas ut än på många år.

2007

• Grundförstärkte gårdshuset och en ny helkaklad tvättstuga byggdes med nya maskiner.
  • Renoverades även trapphuset mot gatan.

2008

• Gårdshusets trappuppgång målats om och varje våningsplan har fått nytt klinkergolv.
  • Huset har OVK-besiktigats och föreningen har lämnat in en energideklaration till Göteborgs Energi enligt den nya EU-lagen.

2009

• Gatufasaden renoverats. Hela fasaden har fogats om, fönstren mot gatan har bytts ut och balkongerna har renoverats med räcken i tidsenlig stil.
  • Fönstren mot gården har även de renoverats.

•  Byggdes nya balkonger inne på gården.
  • Tvättstugan och gårdens källare har fått ny ventilation och husets tre centralfläktar är utbytta.
  • I samband med att vinden byggdes om till två lägenheter lades ca en tredjedel av taket om och vindsförråden flyttades till källaren som rustades upp.
  • Nya termostater har installerats på alla element.  Fastigheten anses vara i mycket gott skick och inga större renoveringar utöver löpande underhåll är planerade. En ny underhållsplan kommer tas fram för kommande 30 år.

• Dränering av innergårdens markyta.
  • Totalrenovering av innergården med nya kullerstenar, sittgrupper, soprum med källsortering, cykelparkering , belysning och lummiga växter.

Övrigt

Fastigheten är ansluten till bredbandsnät via Com Hem. Via fibernät kan Bredbandsbolagets tjänster nyttjas (100 Mbit). Boendeparkering gäller i området.

Revisorsringen sköter den ekonomiska förvaltningen samt lägenhetsförteckningen åt föreningen. Fastigheten är fullvärdesförsäkrad genom Svealand Sakförsäkring. Juridisk person beviljas ej medlemskap.

Dokument